Jahrbuch der ungarischen Germanistik 2023, S. 148–163.

 

Deutsch in den pädagogischen Studienfächern an der Universität MATE Kaposvár Campus und ihren Vorinstitutionen

 

Zsuzsanna Szilvási-Bódis ORCID iD icon 16x16

 

Institut für Ländliche Entwicklung und Nachhaltige Wirtschaft, Lehrstuhl für Fremdsprachen

Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!

DOI: https://doi.org/10.69962/JUG/2024/9

 letolt

 creative commons1

 


Abstract:

 

The University in Kaposvár (formerly Csokonai Vitéz Mihály Pedagogical University, currently MATE Kaposvár Campus) has a long tradition in teacher training in Hungary. Although the name and structure of the institute have changed several times since its birth until today, the training of prospective kindergarten teachers and primary school teachers has remained constant. German teaching and language education for kindergarten teachers and primary school teachers who can carry out German-language activities in kindergartens or teach German in the lower grades of school, has undergone many changes over the decades. These changes were brought about by social demands and state regulations.

     This study presents the forms, objectives and changes in which German as a foreign language or as a focus in pedagogical trainings for our students has been and is currently being taught over the past few decades. For this purpose, the model curricula for the study subjects in the affected periods are analyzed. Where relevant, the relevant government regulations are also presented.

 

Keywords:

kindergarten teacher training, primary school teacher training, German as a foreign language, German as a specialized subject, model curricula

 


References:

 

Az általános tanítóképzés óra- és vizsgaterve (1997). Kaposvár: Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola.

Az általános tanítóképzés óra- és vizsgaterve (1999). Kaposvár: Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola.

Balázs, István (2009): Az Ének-zene Nevelési Tanszék története. In: Rosta, István (Hg): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, S. 9–11.

Bencéné Fekete, Andrea (2010): 50 éves a felsőfokú tanítóképzés. A jubileumi konferencia előadásai (2010). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.

Csapó, Benő (2001): A nyelvtanulást és nyelvtudást befolyásoló tényezők. In: Iskolakultúra 8, S. 25–35.

Einhorn, Ágnes (2022a): Az idegennyelv-tanítás célja és tartalma a felsőoktatásban. In: Modern Nyelvoktatás 28(3–4), S. 6–26. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.6.26

Einhorn, Ágnes (2022b): Idegennyelv-tanítással foglalkozó szervezetek a felsőoktatásban. In: Magyar Pedagógia 122(3), S. 127–143. https://doi.org/10.14232/mped.2022.3.127

Földes, Csaba (2002): Az idegen nyelvek oktatása, ismerete és használata Magyarországon – a nyelvpolitika tükrében. In: Magyar Tudomány 2, S. 184–197.

Hallgatói tájékoztató 2006/2007. tanév, Óvodapedagógus BA Nappali tagozat (2006). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar.

Hallgatói tájékoztató 2006/2007. tanév, Tanító BA Nappali tagozat (2006). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar.

H. Szabó, Sára (2009): Az Idegen Nyelvi, Irodalmi és Módszertani Tanszék története. In: Rosta, István (Hg): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, S. 17–22.

Kovács, Judit (2009): A gyermek és az idegen nyelv. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Medgyes, Péter (2022): Az angol nyelv és a globalizáció. In: Educatio 4, S. 618–632. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.4.7

Mintatantervek 1999/2000–2017/2018. Kaposvári Egyetem.

Molnár, László (2009): A Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar története 2000–2009 között. In: Rosta, István (Hg): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, S. 163–170.

Nikolov, Marianne (2007): A magyarországi nyelvoktatás-fejlesztési politika – nyelv­ok­ta­tá­sunk a nemzetközi trendek tükrében. In: Vágó, Irén (Hg): Fókuszban a nyelvtanulás. Buda­pest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, S. 43–59.

Petneki, Katalin (2009): Az idegen nyelv tanításának helyzete és fejlesztési feladatai. Budapest: OFI.

Rosta, István (2009): Bevezetés. In: Rosta, István (Hg): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, S. 7–8.

Vágó, Irén (2000): Az idegennyelv-oktatás fő tendenciái a 80-as és 90-es években. In: Educatio 4, S. 668–690.

Internetquellen

A nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiája az általános iskolától a diplomáig.

2012. http://nyelvtudasert.hu/strategia-2012_szept21.pdf (letzter Zugriff: 20.07.2024)

Diploma nyelvvizsga nélkül: nem csitul a vita.

https://eduline.hu/nyelvtanulas/Folytatodik_a_vita_a_haromeves_nyelvvizsga_K0UG3G (letzter Zugriff: 15.04.2024)

Eurobarometer Special 540 Die Europäer und ihre Sprachen. September/Oktober 2023.

https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2979 (letzter Zugriff: 09.05.2024)

Kell-e nyelvvizsga a diplomához?

https://www.nyest.hu/hirek/kell-e-nyelvvizsga-a-diplomahoz (letzter Zugriff: 02.05.2024)

Körülbelül 75000 felsőoktatási oklevél ragadt bent a nyelvvizsga hiánya miatt.

https://hvg.hu/elet/20200612_Korulbelul_75_ezer_felsooktatasi_oklevel_ragadt_bent_a_nyelvvizsga_hianya_miatt (letzter Zugriff: 21.04.2024)

KSH 23.1.1.9 Idegen nyelvet tanulók az általános iskolában.

https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0009.html (letzter Zugriff: 09.04.2024)

KSH 23.1.1.16 Idegen nyelvet tanulók a középfokú iskolákban, szakiskolában és készség­fej­lesztő iskolában.

https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0016.html (letzter Zugriff: 09.04.2024)

KSH 23.1.1.23 Idegen nyelvet tanulók a felsőoktatásban.

https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0023.html (letzter Zugriff: 09.04.2024)

Kurtán, Zsuzsa/Silye, Magdolna (2012): A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések. Budapest: Emberi Erőforrások Minisztériuma.

https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/tanulmany_kurtan_silye_szaknyelvi_helyzetkep_2012.pdf (letzter Zugriff: 28.06.2024)

Mintatantervek 2018/2019–2023/2024.  / (letzter Zugriff: 22.04.2024) 

Nyelvvizsga-követelmény: a vita folytatódik.

https://m.nyest.hu/hirek/nyelvvizsga-kovetelmeny-a-vita-folytatodik (letzter Zugriff: 21.04.2024)

77/2002 (IV.13) Kormányrendelet 16. melléklete.

https://jogkodex.hu/jsz/2002_77_korm_rendelet_4554033 (letzter Zugriff: 10.05.2024)

2022. évi LIX. törvény egyes felsőoktatással, szakképzéssel és felnőttképzéssel összefüggő törvények módosításáról.

https://njt.hu/jogszabaly/2022-59-00-00 (letzter Zugriff: 04.05.2024)